Spartan en World Obstacle gaan historisch partnerschap aan

World Obstacle en Spartan kondigen een Memorandum of Understanding aan voor het wereldwijd verenigen en promoten van Obstacle Racing.

Spartan en World Obstacle, de Fédération Internationale de Sports d'Obstacles (FISO), hebben een Memorandum of Understanding (MOU) ondertekend en een samenwerkingskader opgericht om de sport van Obstacle Racing wereldwijd te ontwikkelen. De samenwerking omvat de goedkeuring en organisatie van wedstrijden op topniveau, samenwerking op het gebied van wedstrijdregels, scheidsrechters en training, antidopingregels en planning van uitzendingen om te helpen bij de groei van evenementen ten behoeve van de wereldwijde obstakelracegemeenschap.

Het Memorandum of Understanding is gedurende een aantal maanden door beide partijen ontwikkeld, met daarin de belangrijkste prioriteiten en stappen ten behoeve van de groei en harmonisatie van Obstacle Sport. De overeenkomst richt zich op SafeSport functies, gender vertegenwoordiging, atletische diversiteit, anti-doping inspanningen, internationale evenementen, relaties tussen nationale federaties, sanctionering en gezamenlijke marketinginitiatieven om obstakelsporten op elk niveau te laten groeien.

De merk-sport afstemming biedt ook een verbeterde route voor elite atleten naar nationale teamvertegenwoordiging, internationale kampioenschappen en multi-sportwedstrijden erkend door het Internationaal Olympisch Comité.

"Obstacle Racing heeft een lange weg afgelegd in de ruim 10 jaar dat we de sport promoten," zegt Spartan oprichter en CEO Joe De Sena. "Het is nu het beste om hindernissporten te helpen groeien op alle niveaus door samen te werken met de Internationale Federatie en haar leden overal ter wereld. Deze sport groeit voor onze ogen.”

"Over dit initiatief wordt al gesproken sinds 2014, toen Joe [De Sena] voor het eerst voorstelde om de sport naar de Olympische Spelen te brengen", aldus World Obstacle President Ian Adamson. "De samenwerking bevordert onze doelen om sport voor iedereen aan te bieden en te voldoen aan de intentie van het IOC’s Agenda 2020+5 en de Olympische beweging."

Spartan en World Obstacle zetten zich in voor het hoogste niveau van ethiek en transparantie door middel van beter bestuur, evenementen van wereldklasse en vertegenwoordiging van alle atleten. Het MOU schetst richtlijnen ter bevordering van een cultuur van duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid bij evenementen en in de OCR-gemeenschap. Het hogere doel is bij te dragen aan het grotere goed van de mensheid door 100 miljoen mensen te inspireren fit en gezond te worden door deelname aan obstakelsporten. Dit moet worden bereikt zonder discriminatie of vooroordelen van welke aard dan ook en met een visie om wederzijds begrip, samenwerking, vriendschap en eerlijkheid tussen de atleten en alle betrokken partijen.

"World Obstacle is enthousiast over de samenwerking met Spartan", aldus Adamson. "Wij geloven dat we samen sterker zijn, en in de geest van Obstacle Course Racing, toont de samenwerking met Spartan onze inzet om de sport te verbeteren ten behoeve van atleten wereldwijd."

Over World Obstacle

World Obstacle, de Fédération Internationale de Sports d'Obstacles (FISO), is een in Zwitserland gevestigde onafhankelijke internationale sportorganisatie zonder winstoogmerk die bestaat uit vrijwilligers voor de ontwikkeling van obstakelsporten en -evenementen wereldwijd. FISO biedt bestuur, systemen en structuur om de behoeften te vertegenwoordigen van de aangesloten nationale federaties en hun atletengemeenschappen in meer dan 100 landen. FISO kreeg de status van waarnemer bij GAISF (de Global Association of International Sports Federations) in 2021, een kritische stap naar de potentiële Olympische erkenning van een sport.

SPARTAN International

SPARTAN EDITORS help people develop the systems, psychology and game plan they need to get their minds and bodies into peak condition.